Post Marathon

Som ni kanske kommer ihåg så skrev jag en hel del tidigare om mitt planerade äventyr upp i fjällen. Tanken var att jag skulle springa jämtlandstriangeln som är totalt 43 kilometer uppdelat på tre sträckor. Då det egentligen hade passat planeringsmässigt var ganska så direkt efter Stockholm Marathon, men kroppen behövde ungefär tre veckor på sig för att återhämta sig helt så det b lev inte riktigt läge, dessutom så efter tre veckor kände jag mig så mycket starkare efter maran att dgsetapperna kändes lite fåniga. Jag funderade ett tag på om jag skulle ta och springa hela sträckan i ett vilket skulle vara rikigt roligt, men jag har lite svårt att motivera för mig själv tidsåtgången och bensinkostnaden för att åka en bil två hela dagar för att springa en dag.

Äventyrsmässigt så har jag nu funderat mer på sörmlandsleden som går att springa söderut utan att behöva vända, man kan bara hoppa på tåget på lämligt ställe och åka till Stockholm igen.

Under Greklandssemestern som gick ganska direkt efter Stockholm Marathon så läste jag en bok av Rich Roll (Skönt namn) ImageFinding Ultra: Rejecting Middle Age, Becoming One of the World’s Fittest Men, and Discovering Myself. Förutom hans resa till att genomföra en Ultraman (2xIronman) så berättar han lite om träningsteknik och jag fastnade mycket för det som kallas Z2 träning, dvs träning i hjärt-zon 2. Det är en väldigt lätt träning som bygger uthållighet och kan användas som återhämtning. Eftersom jag var rätt förstörd efter maran så passade det utmärkt och jag började springa majoriteten av alla pass i Z2 vilket för mig handlar om att ha puls 140. Alla tidigare problem som jag haft försvann iom det och jag har kunnat öka upp träningsmängden rätt rejält utan problem.

 

2 thoughts on “Post Marathon

  1. Andre' Sinclair skriver:

    Hej,
    Vad innebär hjärtzon 2?

    • runcode skriver:

      Hjärtzon 2är alltså zon 2 av de 5 zoner man vanligtvis delar in pulsarbetet i. Det känns som väldigt lätt ansträngning, man kan prata obehindrat och andningen är långsam och djup. Specifikt vilket intervall av bpm det är skiljer sig från person till person så klart =)

Kommentera

